Vähärasvaisempi ruoanlaitto

Ihmisen elimistö tarvitsee myös rasvaa, mutta liiallinen rasva ruokavaliossa voi johtaa paino-ongelmien lisäksi myös korkeaan kolesteroliin, kohonneeseen verenpaineeseen sekä pitemmällä aikavälillä myös sydän- ja verisuonitauteihin.

Vaikka emme aina pysty vaikuttamaan täydellisesti siihen rasvan määrään, jota saamme esimerkiksi ulkona syödessämme, voimme pitkälti varmistaa omassa kotikeittiössä, että ruoanlaitto sujuu terveellisemmin. Vaikka erityisesti talven kylminä päivinä himoitsemme tuhdimpia ja rasvaisempia herkkuja, ei niiden tarvitse olla valtavia rasvapommeja. Rasvoja ei toki tule jättää ruokavaliosta kokonaan pois, mutta seuraavien vinkkien avulla onnistut vähentämään rasvan määrää ruoanlaitossa ilman, että ruoan maku kärsii.

Vinkit vähärasvaisempaan ruoanlaittoon

1. Korvaa kovat rasvat pehmeillä rasvoilla

– Korvaa eläinrasvat (kerma, juusto, maito) kasvirasvoilla (oliivi, kookos, auringonkukka)

– Voit parantaa ruoan makua esimerkiksi valkosipulista, sitruunasta, tinjamista, rosmariinista tai inkivääristä valmistetuilla öljyillä, jotka on – usko tai älä – varsin helppoa valmistaa myös kotona.

– Ruoan kermaisen maun saa helposti korvattua tilkalla kookosmaitoa. Tässä mielessä kannattaa kuitenkin muistaa, että toisin kuin muut kasvirasvat, kookosmaito sisältää suurimmaksi osaksi tyydyttyneitä rasvahappoja, eli sitäkään ei kannata lorauttaa ruokaan litrakaupalla.

2. Hyödynnä vähärasvaisia ruoanlaittomenetelmiä

– Pannulla paistamisen sijaan sekä liha, kala että kasvikset kypsyvät helposti myös höyryttämällä. Höyryttäminen onkin ruoanlaittomenetelmä, johon ei tarvita ollenkaan rasvaa.

– Vaihtoehtoisesti voit valmistaa ruoan myös keittämällä tai uunissa, jolloin kypsentämiseen tarvittava rasvan määrä on minimi.

– Lisämakua sekä lihaan että kasviksiin saa myös grillaamalla. Grillaus on yllättävän vähärasvainen menetelmä, sillä ritilällä kypsentäminen auttaa poistamaan ylimääräistä rasvaa.

3. Poista näkyvä rasva

– Keitoista ylimääräisen rasvan saa helposti pois silloin, kun keitto on jääkaappiviileää. Kylmässä keiton rasva nousee pintaan, jolloin se on helppoa kaapia pois esimerkiksi lusikalla.

– Voit poistaa ylimääräisen rasvan (erottuu valkoisina osina) myös raa’asta lihasta ennen sen kypsentämistä.

4. Korvaa rasvan makua mausteilla

– Rasvat ja öljyt antavat ruokaan täyteläistä makua, mutta ne voidaan helposti korvata mausteilla. Hyödynnä siis ruoanlaitossa valkosipulia, rosmariinia, chiliä, tinjamia, curryä, meiramia, salviaa, basilikaa tai vaikkapa korianteria.

5. Vältä valmiskastikkeita

– Kaupan valmiskastikkeiden sijasta valmista salaatinkastikkeet ja marinadit kotona. Kastikkeiden valmistamiseen ei mene kuin muutama minuutti, ja esimerkiksi sitruunalla, pippurilla, suolalla ja omenaviinietikalla saat valmistettua näppärän (ja täysin rasvattoman) salaatinkastikkeen käden käänteessä.